Friday, September 26, 2014

PRK P. Kubor: Nik Aziz Bukan Lagi Ikon Yang Popular

Kekalahan memalukan PAS di Pengkalan Kubor semalam, banyak disumbangkan oleh kebergantungan yang amat keterlaluan parti itu kepada bekas Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat.

Seolah-olahnya letak batang tubuh Nik Aziz disitu, separuh jentera kempen boleh goyang kaki. Pengundi tak payah ambil, tengah hari ada jentera kempen yang dah balik resort berehat dan sebagainya.

Ini yang silap.  Tak dinafikan Nik Aziz masih punya pengaruh, tapi pengaruhnya bukan kuat lagi macam dulu lagi dah.  Zaman berubah, Nik Aziz pun sudah tak berkuasa lagi, semua faktor inilah yang menjadikan Nik Aziz bukan lagi Nik Aziz yang sama masa mula-mula berkuasa di Kelantan.

Aku difahamkan, jangan kata Pengkalan Kubor, kawasan rumahnya sendiri di Pulau Melaka pun pengaruh Nik Aziz dah makin kurang - antara sebab kenapa Nik Aziz beralih arah bertanding di DUN Chempaka dalam PRU13 yang lepas.

PAS memang masih menang di Pulau Melaka dalam PRU13 yang lepas tapi antara faktornya ialah Nik Aziz tak bertanding disitu. 

Oleh yang demikian, PAS kena berubah dari sekarang.  Sikit demi sikit, imej Nik Aziz kena buanglah.  Carilah siapa di kalangan pimpinan parti itu yang masih ada masa dalam 20 ke 30 tahun lagi aktif dalam politik untuk dijadikan ikon baru.

Aku yakin ada, walaupun kita semua tahu bukan mudah nak 'menjenamakan' pemimpin berkenaan seperti mana tahap Nik Aziz dulu.  Lagipun macam aku cakap, zaman dah berubah.  Kalau hari ini masih dekad 90-an, mungkinlah.




1 comment:

Anonymous said...

Kesian org tua tu, dah nak masuk kuburpun dipaksa pg bkempen. Pas tidak akan menang sebab nawaitu tak betul...menipu rakyat.