Tuesday, August 12, 2014

PANAS!! 9 ADUN PAS,1 DAP, 1 PKR Dilantik Exco 3 Petang Ini

Sumber Pakatan Rakyat mengesahkan sekurang-kurangnya 9 ADUN PAS, 1 masing-masing dari DAP dan PKR akan dilantik sebagai Exco kerajaan negeri Selangor dibawah pelan menyelamatkan Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar.

Petang ini juga menyaksikan sekurang-kurangnya 3 kerusi Exco lagi akan diserahkan kepada wakil dari BN/UMNO.

Bermaksud, jumlah Exco Selangor bertambah dari 11 sebelum ini (termasuk Khalid) kepada 15 orang.  Selain itu, jawatan bergaji paling lumayan di Selangor (selain Menteri Besar), Speaker dan Timbalannya, akan turut diserahkan kepada PAS. 

Dengan skim kenaikan gaji tidak munasabah yang dilaksanakan Khalid awal tahun lalu, pertambahan jumlah Exco ini bermaksud beban kepada kewangan negeri dan rakyat.  Selain gaji, kemudahan kereta, pegawai dan sebagainya juga perlu disediakan.

Aku telah memperolehi senarai nama yang akan dilantik sebagai Exco tersebut oleh Khalid dan portfolio masing-masing, tapi tidak akan mendedahkannya buat masa sekarang atas sebab-sebab tertentu.

Cuma aku nak maklumkan disini bahawa wakil PAS yang dilantik sebagai Speaker dan Timbalan Speaker DUN Selangor ialah Mohd Shafie Bin Ngah (ADUN Bangi) dan Noor Hanim Bin Ismail (ADUN Sri Serdang).

Dalam masa yang sama, kedudukan beberapa orang wakil rakyat Pakatan Rakyat sebagai ahli lembaga pengarah dalam beberapa anak syarikat kerajaan negeri juga akan diubah dengan memasukkan wakil dari PAS dan BN.

Masih tidak dapat dipastikan kedudukan sebenar dalam parti masing-masing seorang ADUN PKR dan DAP yang membuat keputusan untuk menyertai Khalid, sama ada dipecat atau meneruskan tugas tersebut kerana situasi sekarang adalah begitu unik.

Sebagai ADUN Bebas, Khalid tidak terikat kepada fraksi Pakatan Rakyat atau BN dalam membuat keputusan mengenai keahlian Exco kerajaan dibawah pentadbirannya.

3 comments:

Anonymous said...

Hang dok mengarut apa pulak.

Anonymous said...

dulu masa blog ni kata Khalid kena pecat (6 hari sebelum dia betul2 dipecat), orang kata mengarut jugak...hahahaha..akhirnya siapa yang mengarut, siapa tak mengarut boleh tahulah..

kau tahu apa? Kau bodoh, duduk diam-diam sudah

Anonymous said...

yg sangat pasti yelah macai2 Aljuburi memang golongan bodoh dan terkutuk...