Tuesday, January 14, 2014

Pemilihan Ching Tong dipengaruhi pemimpin Pusat?

  • Liew Chin TongLiew Chin Tong
 1 / 1 
JOHOR BAHRU - Pemilihan anggota Parlimen Kluang, Liew Chin Tong sebagai Pengerusi DAP Johor bagi menggantikan Dr Boo Chen Hau semalam, disebabkan oleh lobi daripada pemimpin pusat parti itu, menurut seorang bekas pemimpin kanan DAP Johor.

Norman Fernandez, bekas Timbalan Pengerusi DAP Johor, berkata kepimpinan pusat DAP diketahui lebih rapat dengan Liew berbanding hubungan dengan Dr Boo, Adun Skudai, yang disifatkan sebagai rengang.

"Kepimpinan pusat lebih selesa dan senang untuk bekerja dengan Liew berbanding Dr Boo. Bagaimanapun, ia adalah sama seperti parti politik yang lain, " katanya kepada Bernama hari ini.


Walaupun pemilihan anggota Parlimen Kluang itu banyak disebabkan oleh lobi daripada kepimpinan pusat DAP, tetapi akhirnya kata Norman, keputusan untuk memilih Liew itu dibuat oleh 15 anggota jawatankuasa DAP Johor.

Selepas memimpin DAP Johor sejak 2005, anggota jawatankuasa parti yang baharu menggantikan Dr Boo dengan Liew, seorang anggota jawatankuasa pusat dan Pengerusi Pendidikan Politik DAP.  

Ramai pemerhati menyifatkan pemilihan Liew itu sebagai 'kemenangan' kepada setiausaha agung DAP Lim Guan Eng dan penasihat parti, Lim Kit Siang, yang diketahui mempunyai hubungan baik dengan Liew.

Norman, seorang peguam, berkata pemilihan Liew yang berusia 36 tahun itu membolehkan parti itu mendekati golongan muda dengan lebih berkesan terutamanya yang tinggal di kawasan bandar.
Pengerusi DAP Taman Nesa P.Kogilavani pula berkata, anggota DAP di Johor sudah mengetahui hasrat kepimpinan pusat untuk menggantikan Dr Boo sebelum Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), tahun lepas.

Beliau mendakwa kepimpinan pusat telah berusaha untuk mengurangkan pengaruh Dr Boo di Johor dengan menafikan hasratnya bertanding bagi kerusi Parlimen Gelang Patah pada PRU13.

Pada PRU13, DAP memutuskan untuk meletakkan Kit Siang sebagai calon parti itu di Parlimen Gelang Patah dan mengekalkan Dr Boo di kerusi Dun Skudai. - Bernama

No comments: