Monday, February 10, 2014

PRK Balingian serentak dengan PRK Kajang?

PETALING JAYA: Kelambatan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengadakan PRK Kajang akhirnya terjawab dengan peletakan jawatan ADUN Balingian, Tan Sri Taib Mahmud hujung bulan ini.

Taib yang mengesahkan akan meletakkan jawatan sebagai Ketua Menteri Sarawak Sabtu lalu dijangka bersara pada 28 Februari ini untuk membolehkan beliau dilantik sebagai Yang Dipertua Negeri Sarawak pada 1 Mac.
Berikutan perlantikan sebagai Yang Dipertua Negeri, Taib dikehendaki meletakkan jawatan sebagai ADUN Balingian pada 28 Februari.

Ini bermakna SPR akan mengumumkan tarikh penamaan calon dan hari pembuangan undi bagi PRK Balingan apabila Speaker Dewan Undangan Negeri Sarawak mengumumkan kekosongan kerusi Balingian pada 28 Februari nanti.
Menurut sumber, PRK Balingan akan diadakan serentak dengan PRK Kajang.
Ini bermakna hari pembuangan undi bagi PRK Balingian ialah pada 11 Mac manakala hari pengundian pada 23 Mac.
Pada PRU negeri Sarawak pada tahun 2011, Taib Mahmud selaku calon BN menang dengan majoriti 5,154 undi mengalahkan calon Bebas, Datuk Salleh Jafaruddin yang mendapat 1056 undi. Dalam pertandingan tiga penjuru itu, Taib mendapat 6,210 undi manakala calon PKR, Suriati Abdullah mendapat 871 undi.
Kata sumber itu lagi, apabila PRK Balingian diadakan serentak dengan PRK Kajang, ini bermakna pemimpin PKR Semenanjung yang berkempen di PRK Kajang membantu calon PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak dapat berkempen habis-habisan di PRK Balingian.

No comments: