Wednesday, April 23, 2014

BN: Bertanding atau tidak di Bukit Gelugor?

Karpal Singh
Oleh Alan Ting

KUALA LUMPUR: Apakah Barisan Nasional (BN) akan meletakkan calon untuk pilihan raya kecil Bukit Gelugor berikutan kematian Karpal Singh, penyandang kerusi Parlimen itu?
BN secara tidak langsung telah membayangkan bahawa parti itu akan bertanding kerusi itu.
Setiausaha Agung BN, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor dipetik sebagai berkata terpulang kepada parti komponen BN, MCA untuk membuat keputusan lantaran menghormati persetujuan berhubung agihan kerusi.

Bagaimanapun, beberapa kumpulan pemikir dan ahli politik percaya BN perlu mempertimbangkan semula ura-ura untuk bertanding bagi kerusi itu memandangkan laluan untuk memenanginya amat sukar. Sejumlah 74 peratus pengundi di kawasan Parlimen Bukit Gelugor adalah kaum Cina.
“Sukar sekali untuk BN terutama dengan undi simpati pengundi Pulau Pinang.
Ini bermakna siapa sahaja yang bertanding di bawah tiket DAP pasti menang. Ini yang kami katakan sebagai limpahan simpati.
“Rasa simpati ini akan menjadi lebih kuat sekiranya waris mendiang, sebagai contoh, anak lelakinya, Ramkarpal dicalonkan,” kata Ivanpal S. Grewal, Pengarah Eksekutif Institut Pembangunan dan Penyelidikan Sosio-Ekonomi (SEDAR), kumpulan pemikir parti Gerakan.
Mungkin ada baiknya jika BN tidak bertanding untuk kerusi itu dan membiarkan Ramkarpal atau sesiapa sahaja daripada DAP menang seperti apa yang berlaku apabila Perdana Menteri kedua, Tun Abdul Razak Hussein meninggal dunia pada tahun 1976.
Apabila Razak meninggal dunia secara mengejut pada 1976 dan kerusi Parlimen Pekan kosong, BN membuat keputusan untuk mencalonkan Datuk Seri Najib Tun Razak.
Perasaan sedih yang menyelubungi seluruh negara apabila Razak meninggal dunia serta rasa hormat terhadap sumbangan besar ayahnya kepada pembangunan Malaysia menyebabkan Najib menang tanpa bertanding. Beliau menjadi Ahli Parlimen pada usia muda 23 tahun.
“BN perlu lihat kembali perkara ini. Memandangkan kematian Karpal Singh begitu tragik sekali, mungkin BN tidak sepatutnya meletakkan sebarang calon dengan mengambil kira kepentingan negara.
“Keadaan ini berbeza sekali dengan pilihan raya kecil Kajang yang terpaksa diadakan angkara Parti Keadilan Rakyat (PKR),” katanya.
Karpal Singh, 74, terbunuh dalam kemalangan di Lebuh Raya Utara-Selatan berhampiran Gua Tempurung di Kampar, Perak Khamis lepas. Pembantu peribadinya, Michael Cornelius, turut terkorban dalam kemalangan itu.
Beberapa penganalisis politik turut berkongsi pendapat yang sama dengan menyatakan adalah lebih baik untuk BN memberi tumpuan kepada isu-isu lain dan berusaha mengukuhkan BN Pulau Pinang sebagai persediaan untuk pilihan raya umum akan datang.
“Jika anda tengok keputusan ketiga-tiga pilihan raya umum yang lepas, jelas sekali jumlah undi majoriti meningkat dengan banyaknya, lebih daripada 100 peratus.
“Pada tahun 2004, DAP menang dengan majoriti 1,261 undi, pada tahun 2008, ia menang dengan majoriti 21,015 sementara pada 2013, undi majoriti 42,706,” kata penganalisis politik, Dr Sivamurugan Pandian, yang juga pensyarah kanan di Universiti Sains Malaysia (USM).
Menurut beliau, meskipun pilihan raya kecil Bukit Gelugor boleh mengukur tahap sokongan untuk BN, ia tidak akan menunjukkan banyak perubahan.
Lebih banyak masa diperlukan untuk BN menyiapkan diri berhadapan dengan cabaran lebih besar dalam Pilihan Raya Umum ke-14.
Berdasarkan senarai daftar pemilih 2013, terdapat 82,042 pengundi dengan 61,112 Cina, 11,880 Melayu, 8,660 India dan 390 kaum lain di Bukit Gelugor.
Kerusi parlimen ini mempunyai tiga kerusi Dewan Undangan Negeri iaitu Seri Delima, Paya Terubong dan Air Itam, yang kesemuanya dimenangi calon DAP.
Kebanyakan pengundi di kawasan pilihan raya itu terdiri daripada golongan profesional dan kelas pertengahan, terutamanya dari Minden Heights dan USM.
Bagaimanapun, sesetengahnya percaya BN perlu bertanding meskipun ia berdepan laluan sukar.
“Tanpa sangsi lagi DAP akan memenangi pilihan raya kecil itu. Bagaimanapun, BN perlu bertanding kerana sebagai parti politik takkan nak bagi kemenangan percuma?” kata Datuk Cheah See Kian, penganalisis politik yang berpangkalan di Pulau Pinang.
“Kalau beri kemenangan percuma kepada DAP, orang akan ketawakan BN. Sebagai parti politik, MCA boleh meletakkan seorang calon mudanya dan menyusun strategi.
Menang atau kalah adalah perkara kedua,” tambahnya.
Bagi Ahli Jawatankuasa Pusat MCA, Datuk Ti Lian Ker: “Memang Karpal Singh menang dengan majoriti 42,706 pada tahun 2013 dan 21,015 pada 2008.
Bagaimanapun, memandangkan keadaan yang berubah-ubah dalam politik Malaysia, faktor popular bukan satu konsep statik.”
Beliau memberi contoh sejarah Karpal Singh apabila pada tahun 2004, pemimpin DAP itu memenangi kerusi Parlimen Bukit Gelugor dengan undi kecil iaitu 1,261.
Bagaimanapun, pada 1999, Karpal Singh gagal mempertahankan kerusi Jelutong, yang dimenanginya untuk tempoh lima penggal berturut-turut dengan hanya 775 undi.
“Pada pilihan raya umum tahun 2008 dan 2013, BN-MCA masih memperoleh purata undi lebih 14,000 di sebalik majoriti lebih besar yang dimenangi DAP,” kata Ti, dan menambah kata bahawa bertanding dalam pilihan raya kecil bukan sahaja tentang soal menang tetapi memberi peluang kepada barisan pelapis parti untuk bertanding.
- BERNAMA