Monday, May 5, 2014

Hudud: PAS Khianat Pengundi Cina


Kesan dari kehilangan mendiang Karpal Singh akibat satu kemalangan jalan raya pada 17 April lepas, mula dirasakan kini apabila PAS sudah berani ke tahap mengadakan kerjasama dengan UMNO untuk memastikan undang-undang hudud dilaksanakan di Kelantan.

Seperti yang umum tahu, UMNO dan PAS sudah mengadakan satu jawatankuasa teknikal yang diketuai oleh JAKIM bagi membolehkan perlaksanaan hukum hudud di Kelantan.

Tindakan tersebut telah membangkitkan kemarahan ramai penyokong Pakatan Rakyat terutama di kalangan pengundi cina yang memberikan sokongan hampir 90% kepada PAS dalam PRU13 yang lepas.


Hasil dari sokongan itu, PAS mampu menang di banyak kawasan bandar hasil sokongan dari pengundi cina, antaranya di DUN Sri Serdang (Selangor), Parlimen Bukit Gantang (Perak) dan beberapa kerusi Parlimen dan DUN lagi.

Tapi apa yang PAS buat setelah menang?  PAS bekerjasama dengan UMNO untuk mengadakan undang-undang hudud di Kelantan - memang PAS ini parti sial!!

Maaf kalau aku beremosi, tapi hakikatnya ramai penyokong Pakatan Rakyat hairan kenapa PAS dibiarkan bebas sehingga kini walaupun tindakan seperti itu sudah mewajarkan mereka dibuang dari Pakatan Rakyat.

Walaupun Pakatan Rakyat bukanlah satu kerjasama rasmi pakatan pembangkang, bahkan nama itu pun masih tidak didaftarkan, tapi itu bukanlah satu alasan kenapa PAS boleh bekerjasama dengan UMNO untuk melaksanakan hudud di Kelantan.

PAS seolah-olah tidak menghormati mendiang Karpal Singh dengan meneruskan agenda untuk melaksanakan hudud walaupun setelah wujud perjanjian sewaktu menubuhkan Pakatan Rakyat, supaya soal hudud ini tidak lagi dibangkitkan.

Karpal adalah penentang hudud nombor satu di negara ini dan dipercayai, PAS mengambil kesempatan atas ketiadaan mendiang untuk melaksanakan apa yang selama ini menjadi impian mereka, tapi lebih teruk lagi apabila mengadakan kerjasama dengan UMNO.