Friday, July 25, 2014

Kelantan lancar dasar Perumahan Mampu Milik


KOTA BHARU: Kelantan memastikan setiap projek perumahan baru di negeri ini turut dibangunkan rumah mampu milik bagi membolehkan lebih ramai rakyat berpendapatan rendah memiliki kediaman.

Peraturan itu terkandung dalam dasar Perumahan Mampu Milik Kelantan yang baru digubal sebagai panduan kepada pemaju dan orang ramai.

Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan, Kesihatan dan Alam Sekitar, Datuk Abdul Fattah Mahmood berkata, buku panduan itu akan dilancar oleh Menteri Besar tidak lama lagi.

Katanya, dasar itu menetapkan semua pembangunan projek perumahan di Kelantan mesti mengandungi kompenan rumah mampu milik.

“Misalnya kalau kawasan projek perumahan itu seluas 50 ekar, mesti separuh daripadanya dibina rumah mampu milik.

“Dan syarat juga ditetapkan pembangunan rumah mampu milik mesti dibuat serentak dengan kerja-kerja membina rumah bagi kategori lain.

“Kita tidak mahu rumah mewah siap namun rumah mampu milik tidak siap. Kita mahu pembangunan rumah di Kelantan penuh dengan keberkatan,” katanya di sini.

Sebelum ini kerajaan Kelantan menetapkan tiga kategori rumah mampu milik iaitu mampu milik harga rendah RM43,000; sederhana rendah (RM69,000) dan kos sederhana (RM99,000).

Abdul Fattah juga berkata, projek rumah mampu milik yang dilancar di Badang Jalan Pantai Cahaya Bulan (PCB) awal tahun ini kini di peringkat akhir untuk dilaksanakan.

Katanya, projek terbabit di bawah seliaan Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK) akan dimulakan selepas masalah teknikal diselesaikan.  

“Projek rumah mampu milik kedua akan dilaksanakan di Pasir Genda, Tanah Merah. Memandangkan tapaknya agak kecil kerajaan negeri merancang membina 52 unit rumah mampu milik kos rendah berharga RM43,000 seunit.

“Di jajahan lain juga sedang dikenalpasti tapak-tapak yang sesuai,” tambahnya.

Beliau juga berkata, rumah mampu milik kos rendah di Labok, Machang yang telah siap dibina tahun lepas akan diserah kunci kepada pembelinya tidak lama lagi.

Katanya, pembeli rumah terbabit dipilih dalam kalangan penduduk berpendapatan rendah.

“Kita utamakan penduduk tempatan dan mereka yang berkelayakan. Rumah itu berharga RM43,000. Ada yang dibantu anak-anak dan mengeluarkan duit EPF.

“Cuma bagi pembeli yang tidak mempunyai pendapatan tetap ada sedikit masalah teknikal berkaitan bayaran pendahuluan dan insurans yang kini diuruskan pihak bank,” katanya. - HARAKAHDAILY 25/7/2014

No comments: