Sunday, July 27, 2014

Sokong Khalid Kekal MB, Nik Aziz Lebih Baik M****s Saja?

Nik Aziz memang anjing belaan UMNO
Nampaknya perancangan untuk menggantikan Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor dengan Datuk Seri Wan Azizah Ismail perlu diteruskan tanpa penglibatan PAS.

Ini setelah Mursyidul Am parti itu, Nik Aziz Nik Mat pula tampil menyokong kenyataan Presiden PAS semalam, Abdul Hadi Awang yang mahu Khalid kekal sebagai Menteri Besar Selangor.

Jika kenyataan Hadi sebelum ini boleh dianggap sebagai pandangan peribadinya, kenyataan Nik Aziz pula boleh dianggap keputusan muktamad PAS kerana Nik Aziz adalah Ketua Majlis Syura Ulama yang juga badan tertinggi PAS.

Kecualilah Nik Aziz m****s dalam dua ke tiga hari ini, tak tahulah.

Gabungan kerusi DAP dan PKR dalam DUN Selangor sebanyak 29 kerusi, mampu menyingkirkan Khalid dari kerusi Menteri Besar jika undi tidak percaya dikemukakan ke atasnya.  Walaupun PAS dan BN mengundi untuk menentang usul tersebut, jumlah itu masih tidak mencukup kerana gabungan kedua parti tersebut hanya membentuk 27 kerusi sahaja.

Tapi dengan syarat Khalid perlu mengundi untuk menyingkirkan dirinya sendiri dan tidak ada lagi mana-mana ADUN Pakatan Rakyat yang ikut bersama-sama dengan Khalid.

Risiko itu bagaimanapun terlalu tinggi kerana tidak seperti Terengganu, Speaker DUN Selangor, Hannah Yeoh adalah juga ADUN Subang Jaya.  Jika Speaker bukan dari mana-mana ADUN, peluang untuk menyingkirkan Khalid melalui undi tidak percaya di dewan, adalah cerah.

Aku tak pasti bagaimana kemelut ini dapat diselesaikan kerana sebelum ini memang kita berharap PAS akan bersama-sama Pakatan Rakyat menyingkirkan Khalid dan melantik Wan Azizah sebagai Menteri Besar.

PAS perlu ingat, dalam isu ini, Pakatan Rakyat telah bersiap sedia untuk berhadapan dengan Istana Selangor kerana disitulah kita menjangkakan penentangan bermula.  Ini setelah sumber Pakatan Rakyat menjangkakan Istana Selangor tidak akan menerima perlantikan Wan Azizah.

Kita langsung tidak menjangka, PAS turut sama menentang perlantikan Wan Azizah walaupun Mohamad Sabu, Mahfuz Omar dan lain-lain kepimpinan PAS, sudah bersetuju dengan cadangan PKR untuk menggantikan Khalid Ibrahim dengan Wan Azizah.

Nampaknya PAS sudah bersedia untuk berpatah arang, berkerat rotan dengan Pakatan Rakyat.  PAS sudah sama macam UMNO.  PAS jadi duri dalam daging selama hari ini.  Celaka PAS, celaka Nik Aziz, celaka Hadi Awang.


2 comments:

ras abu said...

Cantiknya bahasa? agaknya sekolah sekerat jalan sahaja dulu kot.

Kalau begini cara berbicara ianya menggambarkan peribadi bobrok penulisnya - sungguh kesihan dan orang tidak akan peduli manusia jenis ini kerana tiada nilai diri.

Anonymous said...

Bodoh pya calon lu mau kasi recommend...jijah monopaus tu...wtf...jaga laki pun x bole..nk jaga selangor plak..ptttuuiiiihhhh...