Thursday, August 7, 2014

Pemuda Pakatan saran temu lapan mata


KUALA LUMPUR: Pemuda Pakatan Rakyat mencadangkan pertemuan lapan mata membabitkan  Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abd Hadi Awang, Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang  dan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim bagi mencari jalan penyelesaian terbaik terhadap isu pertukaran Menteri Besar Selangor.

Ketua Pemuda PAS, Suhaizan Kayat, Ketua Pemuda PKR, Shamsul Iskandar Mat Akin dan Ketua Pemuda DAP (Dapsy), Teo Kok Seong dalam satu kenyataan bersama yang dikeluarkan hari ini berkata, krisis dalaman Pakatan Rakyat rentetan isu penggantian Menteri Besar Selangor kini berada pada tahap membimbangkan. 

"Kami dari Pemuda Pakatan Rakyat berpendapat isu ini boleh merosakkan masa depan Pakatan Rakyat dalam melakukan perubahan kepada negara tercinta.

"Kami berpendapat krisis yang sedang melanda ini memberi gambaran kurang baik kepada generasi muda yang akan mewarisi kepimpinan akan datang. 

Anak muda Malaysia mahukan segala masalah yang timbul dalam Pakatan Rakyat diselesaikan melalui meja rundingan dengan segera," ujar kenyataan itu.

Menurut mereka, langkah penyelesaian paling munasabah pada tahap ini bagi menangani krisis yang berlaku adalah pertemuan lapan mata di antara Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang dan Abdul Khalid.

Mereka yakin berdasarkan pengalaman, ketokohan dan kebijaksanaan yang dimiliki empat tokoh tersebut, ia mampu merungkai dan menyelesaikan masalah yang sedang dihadapi.

"Kami yang mewakili sayap anak muda juga mengharapkan para pimpinan tertinggi Pakatan Rakyat khususnya PAS untuk  menjadi pemudahcara pertemuan lapan mata ini. 
"Pengalaman PAS menghadapi konflik politik Kelantan yang melibatkan jawatan Menteri Besar pada tahun 1977 boleh dijadikan panduan dan pengajaran untuk kita semua," ujar mereka.

Pemuda Pakatan Rakyat juga berharap pertemuan yang dicadangkan itu berlaku dalam  suasana mahabbah, berlapang dada dan meletakkan kepentingan kolektif demi masa depan generasi kami di masa akan datang. 

"Kami mengesa semua pihak yang bersimpati  seperti NGO, pimpinan, tokoh agama dan  masyarakat agar menyokong usaha murni yang kami cadangkan ini," kenyataan itu dipetik. - HARAKAHDAILY, 7/8/2014

No comments: