Wednesday, August 27, 2014

R desak Kelantan tolak Akta Wilayah Laut 2012



KOTA BHARU: Presiden Pertubuhan R Kelantan, Nazri Deraman berharap kerajaan Kelantan menolak Akta 750 (Akta Wilayah Laut 2012) seperti dilakukan Sabah.

Katanya, Kelantan seharusnya mengikut jejak langkah Sabah menolak akta terbabit berikutan pengkhianatan kerajaan pusat dan Petronas menafikan royalti 5 peratus.

Beliau ditemui di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra hari ini ketika dalam perjalanan menghadiri program Sidang Meja Bulat Tolak Akta 750 dan dialog royalti bersama anak-anak Kelantan di Sabah.

Turut serta Adun Tawang, Datuk Hassan Mahmood, ahli Parlimen Pasir Puteh, Datuk Dr Nik Mazian Nik Muhamad, Adun Tendong, Rozi Muhammad dan aktivis R.

Sebelum ini Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Panglima Musa Aman menolak Akta 750 daripada dikuatkuasakan ke atas perairan Sabah.

Ketua Menteri Sabah menjelaskan perkara itu ketika menjawab soalan bertulis Dr Edwin Bosi (DAP-Kepayan) pada persidang Dun baru-baru ini.

Nazri juga berkata, pengakuan Musa berkaitan Akta Pelantar Benua 1966 dan Akta Perlombongan Petroleum 1966 tidak lagi terpakai di Sabah setelah penarikan Darurat pada 24 November 2011.

Akta 750 diluluskan di Parlimen menggantikan Undang-Undang Darurat (Kuasa-Kuasa Perlu) Darurat No 7 1969 yang menghadkan perairan wilayah negeri-negeri di Malaysia hingga tiga batu nautika. -HARAKAHDAILY 27/8/2014

No comments: