Wednesday, February 26, 2014

Langat 2: MOU Ditandatangani Khalid Bukan Keputusan PR


Pakatan Rakyat belum kalah lagi dalam soal pembinaan Loji Langat 2 yang perjanjian persefahaman mengenainya (antara lain) ditandatangani antara Menteri Besar Selangor (bakal disingkirkan), Tan Sri Khalid Ibrahim dengan kerajaan persekutuan pagi tadi.

Baru MOU, belum perjanjian, ada besar bezanya tu.

Kita berpegang kepada prinsip asas, PKNS perlu dikembalikan sebagai kontraktor utama, barulah projek Langat 2 boleh diteruskan.  Selagi perkara itu tidak diselesaikan, selama itulah projek Langat 2 tidak perlu disegerakan.

Rakyat Selangor boleh bertahan dengan keadaan sekarang sehingga tahun 2018 - ketika Pakatan Rakyat sudah menjadi kerajaan persekutuan dan segala projek berkaitan boleh dilaksanakan sebelum sumber air di Selangor benar-benar habis pada 2019.

Dalam masa yang sama, tindakan Khalid menandatangani perjanjian tersebut tanpa terlebih dahulu mendapat persetujuan dari Majlis Presiden Pakatan Rakyat, dilihat sebagai cubaan terakhir untuk menyelamatkan dirinya dari disingkir dari jawatan Menteri Besar Selangor.

Khalid cuba menonjolkan diri sebagai penyelamat pada ketika rakyat Selangor sedang dilanda krisis air antara yang terburuk di negeri tersebut sejak merdeka.

Menurut sumber aku di Tropicana, Datuk Seri Anwar Ibrahim jelas tidak setuju dengan tindakan Khalid membelakangi pimpinan tertinggi Pakatan Rakyat dengan menandatangani MOU tersebut secara tergesa-gesa.  

Walaupun ia bukan perjanjian yang boleh dikuatkuasakan, tapi imej Pakatan Rakyat telah teruk tercemar.

Umum tahu sebelum ini Pakatan Rakyat telah keluar banyak kenyataan menolak pembinaan Langat 2.  Khalid sendiri beri cukup banyak kenyataan akhbar mengesahkan sumber air di Selangor cukup sehingga 2019 dan Selangor juga ada banyak sumber air yang lain jika 7 empangan di negeri tersebut benar-benar kering.

Maka itu Langat 2 tidak perlu disegerakan.

Ini Khalid sendiri yang cakap, dan sekarang Khalid ibarat menelan semula ludahnya  dengan menandatangani MOU tersebut hari ini.

Khalid memang manusia sial.  Dia sedar yang dia nak dibuang, maka dia cuba beri masalah kepada kerajaan yang bakal diwarisi Anwar nanti.