Friday, May 2, 2014

Bala Anjur Himpunan Bantah GST?


Walaupun banyak pihak menyifatkan himpunan membantah perlaksanaan GST semalam berjaya mencapai matlamat mengumpulkan setengah juta rakyat turun ke jalan, tapi ada juga suara sumbang yang mengatakan himpunan itu turut membawa bala yang tersendiri.

Bala yang dimaksudkan sudah tentulah kematian mengejut Ahli Parlimen Teluk Intan, Seah Leong Peng pada jam 7 pagi - beberapa jam sebelum himpunan berlangsung akibat penyakit barah.

2 minggu sebelum himpunan semalam berlangsung, bekas Pengerusi DAP, mendiang Karpal Singh pula yang meninggal dunia setelah teribat dalam satu kemalangan jalan raya di Gua Tempurung.

Silap-silap, tidak berapa lama lagi, seorang ADUN DAP di Sarawak juga akan mati kerana penyakit barah otak.

Difahamkan, ADUN berkenaan, sedang menggunakan mesin sokongan hayat untuk hidup dan mesin itu hanya akan dimatikan selepas 1 Jun nanti (tarikh matang DUN Sarawak), agar pilihanraya kecil tidak perlu diadakan.

Selain itu, ada juga beberapa insiden pergaduhan sesama sendiri, pergaduhan dengan wartawan dan lain-lain dikesan berlaku dalam himpunan semalam.  Kecekapan Unit Amal PAS berjaya mengelakkan kejadian dari berpanjangan.

Mungkin pada fikiran sesetengah orang, kaitan bala dengan himpunan bantah GST semalam nampak macam ada bunyi bunyi tak masuk akal sikit, tapi seperti yang kita semua sedia maklum, kematian adalah petanda yang paling tidak baik sekali.

Terutama di kalangan orang cina.

Atas sebab yang sama juga kenapa penyertaan kaum cina dalam himpunan semalam adalah antara yang terendah sekali berbanding beberapa himpunan sebelumnya.  Kita semua sedia maklum, orang cina cukup percaya dengan petanda dan tahyul seperti ini.

Bukan nak mengutuk kaum cina, tapi memang itu kenyataannya.  Bagaimanapun orang Melayu jangan nak bangga sangat, aku tahu ramai orang Melayu pun lebih kurang, mudah percaya dengan bala-bala semua ni.

Tidak kurang juga yang mengaitkan semua ini dengan hudud sebab himpunan semalam turut menyenaraikan bantahan ke atas hukum hudud sebagai antara agenda utama.  Aku bagaimanapun tak percaya benda mengarut macam ini, takkan tolak hudud pun dapat bala kot.

Orang bodoh saja yang percaya begitu.