Tuesday, May 6, 2014

JPP perlu baiki kelemahan

  • pemilihan PKR
 1 / 1 
BATU KURAU - Masalah keciciran nama ahli PKR daripada senarai pengundi pemilihan parti perlu diberi perhatian serius Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) berikutan ianya berlaku melibatkan hampir keseluruhan cabang PKR di seluruh negara.

Pengerusi PKR Negeri, Dr Muhammad Nur Manuty berkata, kesalahan keciciran nama ahli tidak seharusnya dipertanggungjawabkan kepada kepimpinan PKR cabang terlibat memandangkan urusan penyenaraian ahli boleh mengundi dibuat sendiri JPP.

Menurutnya, masalah sebegini adalah antara isu-isu penting yang perlu diberi penambahbaikan oleh JPP pada pemilihan parti akan datang bagi mengelakkan berlakunya pergaduhan dan tidak puas hati dalam kalangan calon bertanding.


“Selain itu, tidak dinafikan masih banyak kekurangan yang perlu diperbaiki oleh JPP dalam memastikan proses pemilihan berjalan lancar pada masa hadapan.

“Masalah komunikasi, logistik dan kewangan dihadapi setiap cabang PKR dilihat antara faktor yang perlu diberi perhatian oleh kepimpinan PKR Pusat selain memastikan budaya politik wang, peras ugut dan fitnah tidak mencemari proses pemilihan parti,” katanya sewaktu ditemui media di sini, semalam.

Dr Muhammad Nur berkata, di sebalik permasalahan berlaku, proses pemilihan parti di PKR Cabang Larut berada pada tahap memuaskan apabila lebih 100 ahli parti hadir untuk mengundi di Ibu Pejabat PKR Cabang Larut, Pekan.

Menurutnya, pemilihan parti kali ini menyasarkan pembentukan generasi kepimpinan muda PKR.

“Di Parlimen Larut, saya melihat masalah mobiliti pendidikan rendah dan agak terabai perlu diberi perhatian serius oleh kepimpinan baharu PKR Cabang Larut bagi meningkatkan taraf kehidupan rakyat di sini.

“Justeru, saya akan terus bersama parti dalam menumpukan aspek kebajikan dan pendidikan rakyat Parlimen Larut, sama ada masih kekal sebagai ketua PKR cabang atau tidak,” katanya.