Friday, May 23, 2014

KJ: Rayer sebenarnya penaku

  • Khairy JamaluddinKhairy Jamaluddin
 1 / 1 


KUALA LUMPUR - Pergerakan Pemuda Umno mengecam keras tindakan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Seri Delima R.S.N Rayer yang mengaku tidak akan memohon maaf atas kenyataannya "pemimpin Umno celaka" dalam persidangan Dewan Undangan Negeri (Dun) Pulau Pinang Selasa lepas.

Ketuanya, Khairy Jamaluddin dalam kenyataan hari ini berkata, sebagai seorang Adun, Rayer secara terang menggunakan imuniti dengan mengeluarkan kata-kata kesat itu kerana mengetahui tidak akan dikenakan tindakan.

"Sebagai seorang wakil rakyat, tindakan dan keceluparan itu tidak harus dilakukan kerana rakyat boleh menilai integriti seseorang pemimpin," katanya.

Jelas Khairy, apa yang pelik wakil rakyat DAP itu tidak pula mahu mengulangi perkataan itu terhadap para pemimpin dan penyokong Umno di luar Dun Pulau Pinang.

"Jadi, kita boleh simpulkan wakil rakyat itu gemar melakukan 'keberanian terpilih' atau bahasa mudahnya, seorang penakut," tambah beliau.

Khairy berkata sebagai Ketua Pergerakan Pemuda Umno beliau menyokong penuh tindakan Pemuda Umno Negeri Pulau Pinang yang membantah tindakan Rayer. 

Ia perlu terus dilakukan bagi memberi tekanan dan memastikan Rayer menarik balik kenyataannya itu, katanya.

"Kami cabar Rayer supaya mengulangi kata-kata kesat itu terhadap para pemimpin Umno secara terbuka di luar dewan di hadapan kami," tambah beliau.

Pada masa yang sama, Khairy mengingatkan ahli Pemuda Umno supaya mengikut landasan undang-undang dan tidak menceroboh sidang Dun atau membahayakan keselamatan awam dalam membuat sebarang bantahan.

Tindakan menceroboh Dewan (Undangan Negeri) tetap salah, katanya.

Semalam 10 wakil rakyat Barisan Nasional (BN) Dun Pulau Pinang mengecam tindakan Rayer yang mengeluarkan perkataan kesat dengan menggelar pemimpin Umno sebagai 'celaka' ketika membahaskan ucapan perasmian Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang Tun Abdul Rahman Abbas.

Laporan media semalam menyebut Ketua Perhubungan Umno Pulau Pinang Datuk Zainal Abidin Osman berkata kenyataan itu amat keterlaluan, biadab dan tidak sepatutnya diungkap oleh seorang wakil rakyat yang juga peguam kerana pertuturan sebegitu mencemar kedudukan beliau.

Sementara itu, Ketua Pemuda MCA Pulau Pinang Michael Lee dalam satu kenyataan berkata Umno dan BN perlu menunjukkan yang mereka jauh lebih beradab dan membuktikan tuduhan dilemparkan terhadap mereka adalah tidak berasas.

"Ini boleh dilakukan dengan membuat bantahan menerusi undang-undang, mengadakan protes secara aman mengikut undang-undang, secara rasional, secara berhemah dan menyerahkan memorandum kepada DAP.

"Kita juga boleh meminta untuk mengadakan pertemuan untuk menyatakan rasa kesal kita atau mengeluarkan kenyataan media untuk membantah penghinaan itu.

Tetapi pastinya bukannya dengan cara memberikan ugutan secara fizikal, menimbulkan kekecohan atau merosakkan harta benda awam atau persendirian," katanya. - Bernama