Wednesday, June 11, 2014

Tubuh unit khas pantau sabotaj

  • pemilihan PKR
 1 / 1 
KUALA LUMPUR – PKR bakal memperkenalkan tiga pembaharuan dalam pemilihan parti itu bagi beberapa cabang di Selangor pada hujung minggu ini bagi memastikan proses pengundian berjalan dengan lancar dan teratur.

Pengarah Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP), Datuk Johari Abdul berkata, dalam usaha untuk membendung usaha sabotaj daripada berulang sekali lagi, pihaknya telah menubuhkan satu unit khas bagi memantau perjalanan pemilihan kali ini dengan menggunakan rakaman video.

“Kita ada satu unit khas yang kita tubuhkan di kalangan kita yang akan memerhatikan malah kita ada pengawasan dengan menggunakan rakaman.


“Kita yakin apa yang berlaku pada masa lalu ialah orang luar yang ambil kesempatan sama ada ia sebagai satu yang dirancang ataupun ada orang hendak sabotaj kita, tapi kita lebih bersedia kali ini,” katanya kepada Sinar Harian Online.

Sebelum ini, Johari mendakwa pemilihan parti itu yang berakhir pada 11 Mei lalu dipercayai telah disabotaj oleh beberapa anggota kumpulan kongsi gelap yang menyamar sebagai ahli parti itu dengan menimbulkan kekecohan.

Menurut Johari, ia berdasarkan laporan anggota cabang yang digantung pemilihannya mendapati wujudnya kehadiran beberapa individu bukan anggota parti bertujuan menghalang dan mensabotaj proses pengundian parti itu.

Selain itu katanya, PKR juga akan menggunakan premis yang lebih besar dan selesa sebagai pusat mengundi bagi mengelakkan kesesakan dan anggota berebut-berebut ketika proses pemilihan berlangsung.

“Kita mendapat sokongan daripada Majlis Perbandaran dan Majlis Daerah dengan menyewa bangunan mereka, dengan itu tempat mengundi akan lebih selesa,” katanya.

Dalam pada itu, Johari menambah pihaknya akan memastikan petugas yang ditempatkan di pusat pengundian kali ini didatangkan khas dari luar Selangor bagi mengelakkan masalah berbangkit berulang.