Friday, July 4, 2014

Bantu kami dengan beri pekerjaan - Gelandangan


KUALA LUMPUR: Gelandangan yang tinggal di sekitar Kuala Lumpur enggan berpindah ke pusat perlindungan yang disediakan kerajaan kecuali sistem di pusat berkenaan ditambah baik.

Malah mereka lebih selesa hidup dalam keadaan serba kekurangan di kaki lima, di celah bangunan dan bawah jambatan berbanding hidup di pusat perlindungan.

Seorang gelandangan berkata, beliau menyedari kerajaan mahu membantu dan mengubah nasib mereka namun sistem perlindungan perlu diperbaiki terutama cara layanan.

Menurutnya, layanan yang diberikan begitu teruk selain dihina bagaikan sampah sehingga menyebabkan mereka tidak mahu tinggal di pusat perlindungan.

Beliau juga tidak mahu hidup terkurung di pusat perlindungan dan lebih selesa tidur di kaki lima apatah lagi mendapat tahu ramai gelandangan yang tinggal di situ sering dihina.

"Kami juga ada hati dan perasaan, jangan layan kami seperti itu. Jika benar kerajaan nak ubah hidup kami dan bantu, beri pekerjaan...biarlah usaha itu dilakukan bersungguh-sungguhdan bukan sekadar melepas batuk ditangga," kata Along dipetik Berita Harian.

Beliau sebelum ini pernah bekerja sebagai pegawal keselamatan, akhirnya diberhentikan selepas status lampaunya diketahui.

Kementerian Wilayah Persekutuan bercadang menggubal undang-undang bagi menahan peminta sedekah serta mengenakan denda sekurang-kurangnya RM150 terhadap pemberi sedekah bagi mengekang amalan itu.

Terkini, kementerian itu menetapkan aktiviti pemberian bantuan kepada gelandangan tidak lagi dibenarkan di kawasan dalam lingkungan dua kilometer dari kompleks beli belah Lot 10 di Jalan Bukit Bintang di sini. 

Peraturan ini bagi membersihkan ibu negara daripada pengemis dan gelandangan, dan di jangka bermula dua minggu lagi. -