Sunday, July 6, 2014

NGO Cina gesa batal larangan puasa


KUALA LUMPUR: Beberapa NGO Cina di negara ini menggesa kerajaan negara China membatalkan larangan berpuasa khususnya di Wilayah Xinjiang di negara itu.

Dalam satu kenyataan, kumpulan Malaysians for Beng Hock, Dewan Perhimpunan Cina KL & Selangor dan Dewan Perhimpunan Cina Negeri Sembilan mengecam larangan tersebut yang disifatkan sebagai mencabul kebebasan umat Islam.

"Ini merupakan penindasan terhadap kumpulan agama minoriti di China dan kita membantah segala penindasan terhadap etnik dan kumpulan minoriti di dunia. 

"Demi menjamin kebebasan beragama, kami menggesa kerajaan China menghapuskan printah tersebut dengan segera," kata mereka dalam satu kenyataan bersama.

Kenyataan tersebut dibuat bersama Penyelaras Malaysians for Beng Hock, Ng Yap Hwa, Ketua Pemuda Dewan Perhimpunan Cina KL & Selangor, Robert Lua dan Ketua Pemuda Dewan Perhimpunan Cina Negeri Sembilan, Koo Kai Soon.

Menurut liputan media antarabangsa, kerajaan China melarang umat Islam etnik Uighur di Xinjiang daripada menunaikan ibadat puasa pada tahun ini. 

Larangan tersebut dipercayai dikeluarkan oleh Biro Keselamatan Awam di Beijing.
 
Didapati beberapa agensi kerajaan China juga melarang kakitangan awam, guru dan pelajar muslim menunaikan puasa pada bulan ramadan. 

Misalnya, Jabatan kaji cuaca di Qaraqash di barat Xinjiang menyebut larangan itu adalah 'arahan pihak atasan' dan ia meminta 'semua kakitangan dan bekas kakitangan tidak berpuasa dalam bulan Ramadan'. 

Lebih teruk lagi, menurut Kongres Uighur Sedunia, pihak kerajaan China memberi makanan percuma kepada penduduk Xinjiang untuk menggalakkan Muslim tidak berpuasa. 

Pihak berkuasa tempatan akan membuat pemeriksaan dari rumah ke rumah untuk memastikan tidak ada yang berpuasa.
 
Mengulas lanjut, NGO ini berkata, biarpun larangan ini atas alasan untuk meghapuskan pengganas (terrorist) dan pegiat pemisah (separatist) di Xinjiang, namun kaedahnya adalah salah. 

"Malangnya penindasan dan penyekatan kebebasan beragama tidak akan mendatangkan harmoni, bahkan mendorong perkembangan kegiatan pemisahan sebagai tindakan reaksi yang menunjukkan ketidakpuasan hati terhadap diskriminasi dan ketidaksamarataan di Xinjiang. 
 
"Kami berasal dari negara bermasyarakat majmuk, memahami kepentingan saling menghormati antara kaum dan agama, ia merupakan pancasila keharmonian masyarakat," katanya. -HARAKAHDAILY 6/7/2014