Wednesday, July 2, 2014

Siapa Taja Samseng Keling Dalam PKR?


Walaupun sebahagian besar proses pemilihan semula cabang PKR di seluruh negara telah tamat dengan hanya beberapa cabang saja lagi yang belum selesai, ia tidak sepatutnya menghalang penyiasatan dijalankan ke atas insiden pergaduhan melibatkan samseng keling dari luar.

Siapa yang menaja samseng keling ini semua untuk membuat kacau dalam pemilihan PKR, adakah dari dalaman sendiri ataupun ada pihak lain dari luar yang mengupah mereka ini semua.

PKR patut tubuh satu jawatankuasa siasatan bagi mencari punca sehingga tercetusnya pergaduhan yang majoriti melibatkan cabang yang dianggotai oleh majoriti kaum India seperti Kota Raja, Subang, Kuala Selangor dan sebagainya.

Tujuan mengadakan jawatankuasa khas bagi menyiasat perkara ini sehingga ke akar umbi dan memastikan perkara sama tidak berulang lagi dimasa hadapan.

Jika samseng keling ini semua diupah oleh parti lawan PKR seperti UMNO, tidak mengapalah, yang paling kita bimbangkan ialah penglibatan pemimpin-pemimpin PKR sendiri yang membawa masuk keling ini semua bagi menimbulkan kekecohan.

Antara nama yang paling selalu dikaitkan sebagai pihak yang menaja keling-keling ini semua setakat ini ialah ADUN Sri Andalas, Dr. Xavier Jeyakumar.  


Beliau dituduh oleh beberapa pihak yang bertanding di Kota Raja sebagai mempunyai hubungan baik dengan beberapa kumpulan kongsi gelap India dan menggunakan hubungan itu untuk buat kacau dalam pemilihan di cabang tersebut beberapa minggu lalu.

Sejauh mana dakwaan ini betul, tak dapat dipastikan tapi itulah pentingnya PKR menubuhkan jawatankuasa khas untuk menyiasat perkara tersebut bagi menentukan kesahihahnnya.

Itu baru satu, ada lagi dakwaan hampir serupa dilemparkan kepada pemimpin yang berlainan pula.  Semua ini memerlukan siasatan menyeluruh supaya imej PKR sebagai parti tunjang Pakatan Rakyat, tidak akan terjejas.