Sunday, August 3, 2014

Kemelut MB Selangor Selesai, Hutang Khalid Juga Selesai?


Pakatan Rakyat malam semalam difahamkan berjaya menyelesaikan kemelut Menteri Besar Selangor apabila Khalid Ibrahim akhirnya bersetuju melepaskan jawatan tersebut kepada Datuk Seri Wan Azizah Ismail secara sukarela.

Ini setelah beberapa perubahan dibuat dalam terma-terma perjanjian dibuat yang menyaksikan hutang Khalid dengan Bank Islam berjumlah lebih RM 63 juta ringgit diselesaikan melalui aturan yang tidak boleh didedahkan atas sebab-sebab tertentu.

Difahamkan, Khalid sendiri akan mengumumkan perkara tersebut kepada rakyat Selangor dalam satu sidang media yang akan diadakan kelak.

Walaupun ada yang mendakwa semua keributan yang berlaku ini sengaja dirancang untuk memastikan Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali tidak menjadi Menteri Besar Selangor menggantikan Khalid, tapi perkara itu dinafikan oleh sumber yang rapat dengan pejabat Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri.

Soal Azmin dapat jadi Menteri Besar atau tidak, itu tidak penting.

Terlerainya kemelut ini bermaksud, tamatlah sudah krisis pentadbiran yang berlanjutan sejak beberapa bulan lepas dan bakal menyaksikan peralihan kuasa yang teratur berlaku di Selangor.  Itulah yang penting sekali sekarang.


No comments: