Friday, August 2, 2013

Kaum India Hanya Menyusahkan DAP

Polemik politik yang berlaku kepada DAP sekarang menginsafkan aku tentang satu perkara - orang India memang tidak boleh dipercayai.

Sudah tentu dalam soal ini aku merujuk kepada 753 perwakilan DAP yang mendakwa tidak mendapat notis mesyuarat untuk menghadiri konvensyen DAP yang diadakan Disember tahun lepas - salah satu dakwaan yang menyebabkan keluarnya arahan dari Pendaftar Pertubuhan (RoS) agar DAP mengadakan semula pemilihan CECnya.

Dari maklumat yang aku dapat mengatakan, semua 753 orang yang terlibat itu adalah perwakilan dari kaum India.

Untuk mengelakkan masalah yang sama di masa hadapan, aku menyarankan agar DAP berhati-hati dalam menerima orang India yang ingin menyertai parti tersebut.  Orang berkenaan perlulah ditentukan latar belakangnya terlebih dahulu sebelum diterima menjadi ahli parti.

Dalam parti yang sedang berkembang seperti DAP ini, keahlian adalah faktor yang sangat penting, kalau tidak, kita akan melihat kejadian yang serupa berlaku di masa hadapan dan akhirnya DAP hanya akan lebih sibuk menguruskan hal-hal seperti ini dari mengukuhkan kedudukan parti tersebut.

Aku bimbang polemik dalaman yang disebabkan oleh orang India dalam DAP ini akan melarat dan akhirnya mengikis kepercayaan rakyat terhadap parti tersebut.

Mungkin DAP perlu mengamalkan pengambilan ahli parti dari kaum India berdasarkan kepada rujukan (referrer) oleh ahli parti tersebut yang lebih senior dan sudah terbukti kesetiaannya kepada parti.  Konsep 'terbuka' seperti yang diamalkan sekarang dalam soal keahlian, sudah tidak lagi sesuai.

Dulu mungkin sesuai, tapi sekarang tidak lagi kerana DAP sudah jadi parti yang membentuk kerajaan di Pulau Pinang, serta menjadi sebahagian kerajaan di Selangor.  Semua ini menuntut perubahan besar dalam polisi mengenai keahlian DAP.

Yang lebih penting sekarang bukan kuantiti, tapi kualiti ahli-ahli.

No comments: