Thursday, October 31, 2013

Semangat Padi Akan Beri Kelebihan Pada PAS Di Sungai Limau

Untuk menang besar dalam pilihanraya kecil DUN Sungai Limau ini, PAS perlu berusaha lebih kuat dari yag sebelumnya  Apa pun 'lubang' untuk berjaya, perlu diteroka PAS bagi memastikan sasaran tersebut tercapai dengan jayanya.

Termasuklah semalam bila Presiden PAS, Datuk Seri Abd Hadi Awang dan calon PKR Sungai Limau, Azam Samad menyertai upacara menyemah (memuja) semangat padi di Kampung Kabu Sepuluh, Sungai Limau.

Upacara yang telah dilakukan sejak zaman berzaman itu dipercayai mampu memberikan hasil tanaman yang lumayan kepada pesawah padi yang melakukan upacara trersebut di kawasan bendang miliknya.

Selain itu, semangat padi juga dipercayai mampu memberikan kejayaan dan kemewahan kepada pemujanya dan PAS percaya, semangat padi dapat membantu parti tersebut mendapat kejayaan besar dalam pilihanraya kecil Sungai Limau pada 4 November nanti.

Disamping upacara menyemah, Hadi juga sempat menamakan satu benih padi dengan nama calon PAS.

Aku pun baru tahu yang benih padi ini macam benih orkid juga yang boleh diletakkan nama-nama pemimpin tertentu.  Bagaimana pun tak kisahlah, yang penting PAS menang besar dalam kempen kali ini.

Cuma yang agak cacat dalam upacara semalam ialah, benih padi itu ditabur pada saat air dalam sawah masih penuh!!  Ini tidak masuk akal sama sekali, macam mana benih nak hidup kalau tidak menjejak tanah?

Walaupun apa yang dilakukan Hadi itu hanyalah satu simbolik, tapi mestilah masuk akal.  Mungkin bagi orang yang tidak tahu tatacara betul menanam padi, tidak akan kisah semua perkara tersebut, tapi bagi yang tahu, ia akan memberi kesan sedikit sebanyak.

Nampak sangat Hadi hanya berpura-pura menyertai upacara tersebut, bukan sebab ikhlas pun.

Aku difahamkan semangat padi ini kita tidak boleh buat main-main, apatah lagi diperolok-olokkan sebegitu rupa.  Pesawah padi tahu, sebarang kengkaran kepada kemahuan semangat padi akan menyebabkan tanaman mereka tidak menjadi, diserang makhluk perosak dan sebagainya.

Hadi pula ambil mudah perkara macam ini, walaupun atas nama simbolik.

No comments: