Thursday, May 22, 2014

Melayu Bawa Kecelakaan Dalam Sidang DUN Penang


Insiden sekumpulan orang melayu UMNO menyerbu masuk dalam DUN Penang semalam, adalah satu kejadian yang memalukan kepada negara ini dan institusi berparlimen itu sendiri - DUN adalah 'parlimen' bagi peringkat negeri.

Hanya kerana digelar celaka oleh ADUN Seri Delima, RSN Rayer, mereka tergamak mencemarkan dewan yang mulia tersebut dengan aksi-aksi samseng yang memualkan kepada sesiapa juga yang melihatnya.

Aksi seperti itu sekadar membenarkan kata Rayer bahawa UMNO memang sebuah parti celaka.  Di dalam negara yang memberikan hak kebebasan bersuara kepada semua orang untuk  bercakap apa sahaja, Rayer berhak berkata begitu kepada UMNO.

Melayu Penang didikan UMNO yang berlagak samseng semalam itu patut tahu sebelum membuat keputusan untuk merempuh masuk ke dalam dewan yang sedang bersidang.  Bawa aksi tak bertamadun membuktikan bahawa UMNO mendidik Melayu Penang untuk mengikut undang-undang rimba.

Jauh sangatlah tarafnya berbanding dengan Melayu yang sokong DAP.  Dikatakan di Penang ini, kalau perangai macam orang asli, Melayu UMNO lah tu (atau atas pagar), kalau perangainya elok sikit, itu Melayu DAP.

Lagipun, bangunan DUN itu bukan mak bapak UMNO yang punya, itu adalah milik kerajaan Pakatan Rakyat DAP.  Selama UMNO/BN memerintah Penang pun, tidak pernah sekali bangunan itu diceroboh sesuka hati seperti sekarang.

Sebaik DAP dan Pakatan Rakyat mengambil alih, tak sampai pun 2 penggal, UMNO sudah hantar samseng mereka untuk buat kacau di bangunan tersebut, semasa sidang sedang berlangsung pulak tu.

Bagaimana wakil-wakil rakyat nak bersidang dengan baik kalau orang luar sesuka hati masuk untuk membuat kacau.  Ada pengawal keselamatan (majoriti Melayu) pun tak boleh diharap, seharusnya mereka ini digantikan dengan pengawal berbangsa lain.


Jadi wajarlah untuk Ketua Menteri Penang, Lim Guan Eng hari ini mengarahkan polis untuk mengawal bangunan tersebut dan meletakkan sekurang-kurangnya 3 orang anggota komando polis (UTK) untuk mengawal keselamatan Rayer kemana sahaja dia pergi, termasuk ke tandas atau bersembahyang di kuil.

Ini bagi mengelakkan samseng upahan UMNO bertindak lebih ganas ke atas ADUN yang sangat disayangi rakyat Penang itu kerana aktif membantu rakyat, terutama yang menghadapi masalah dalam bidang undang-undang.

Memang kita tahu Rayer boleh melindungi dirinya sendiri, tapi lebih baik polis yang mengawal beliau kerana memang itu kerja polis pun.